Veelgestelde vragen

We begrijpen dat er vragen zijn over hoe Savant omgaat met regels omtrent het coronavirus. We proberen op deze pagina zoveel mogelijk duidelijkheid te geven op veelgestelde vragen. Deze pagina wordt regelmatig aangevuld met nieuwe vragen en antwoorden.

Tekst

LOCATIES

Moet ik een mondkapje dragen?

Als u zich beweegt door een locatie, dan is het verplicht om een mondkapje te dragen. Binnen de appartementen en als u zit, dan is een mondkapje niet nodig. Houd daarbij dan wel 1,5 meter afstand van elkaar. 
 

Met hoeveel personen mag ik op bezoek komen?

Er geldt geen maximum van 4 bezoekers per dag, uiteraard zolang 1,5 meter afstand gehouden kan worden.

De bezoekregeling kan per locatie verschillen. Indien er onverhoopt toch weer besmettingen zijn, kan de bezoekregeling tijdelijk mogelijk worden aangepast.
 

Welke isolatietermijn hanteert Savant Zorg voor bewoners die positief testen op COVID-19? 

Als uw naaste als bewoner van het verpleeghuis een positieve testuitslag krijgt oftewel COVID-19 heeft, dan gaat uw naaste in isolatie op de eigen kamer. Uw naaste moet 14 dagen in isolatie blijven, omdat hij/zij besmettelijk kan zijn voor anderen. Door middel van isolatie wordt voorkomen dat anderen besmet raken.  

Voor de doelgroep kwetsbare ouderen is deze isolatietermijn anders dan de landelijk geldende GGD-richtlijnen. Uw naaste mag weer uit isolatie als hij/zij ten minste 24 uur symptoomvrij én 48 uur koortsvrij én minimaal 14 dagen na de start van de symptomen. Beoordeling van het klachtenvrij zijn en daarmee het opheffen van de isolatie is aan een specialist ouderengeneeskunde.


PCR-test
Het afnemen van een PCR-test heeft geen meerwaarde bij het opheffen van de maatregelen omdat de test ook dood virus detecteert en een positieve test daarmee niet gelijk staat aan besmettelijkheid. De test kan nog lange tijd positief blijven.  

 

VACCINATIES
 

Wanneer wordt mijn naaste gevaccineerd?

De meeste bewoners en cliënten zijn inmiddels gevaccineerd. We adviseren nieuwe cliënten en bewoners om zich voor opname bij Savant Zorg te laten vaccineren. 

Op de pagina vaccinaties vindt u alle informatie over de vaccinaties binnen Savant.

 

THUISZORG
 

Ontvang ik nog wel thuiszorg en hoe veilig is deze?

U mag ervan uit gaan dat u veilige zorg ontvangt, omdat onze medewerkers handelen volgens de actuele richtlijnen van het RIVM. Om de juiste zorg te kunnen verlenen, vragen wij u het op tijd te melden als u:

- verkouden bent en/of luchtwegklachten hebt
- koorts hebt
- onlangs contact heeft gehad met een persoon die positief is getest op het virus.
- u getest bent op corona en in afwachting bent van de uitslag.

Onze medewerker overlegt vervolgens hoe u zorg ontvangt.


ACTIVITEITEN OP LOCATIE

 

Vinden er nog dagbestedingsactiviteiten plaats?

Er zijn dagbestedingsactiviteiten. Het aantal deelnemers is afhankelijk van het aantal personen dat veilig op 1,5 meter in de ruimte kan. 


Is het restaurant geopend?
Ja, de restaurants zijn open voor bezoekers. Er is geen QR code nodig om naar een restaurant van Savant te gaan.

Hiervoor gelden de volgende richtlijnen:
- Iedereen houdt minimaal 1,5 meter afstand van elkaar.

- Er is een maximum aantal personen voor het restaurant vastgesteld, dit is afhankelijk van het aantal personen dat veilig op 1,5 meter in het restaurant kan. 
 

Ik heb een andere vraag, wat nu?

Staat uw vraag hier niet tussen? We helpen u natuurlijk graag verder. U kunt telefonisch contact opnemen met de Klantenservice via 
0492 572 000. De Klantenservice is op werkdagen bereikbaar van 08.00 tot 17.30 uur. Daarnaast kunt u altijd terecht bij uw contactpersoon van de betreffende locatie.