Sonnehove scoort drie sterren op gastvrijheid!

‘Belangrijk dat cliënten zich hier prettig voelen’

Woonzorgcentrum Sonnehove heeft onlangs tijdens het Nationaal Congres ‘Gastvrijheidszorg met sterren’ in Utrecht drie sterren ontvangen voor de gastvrijheid in de categorie Verpleging en verzorging. Met een gemiddeld cijfer van een 8,3 heeft het Somerense woonzorgcentrum van Savant Zorg een knappe prestatie neergezet. In de Sterrengids Gastvrijheidszorg – de ‘Michelingids’ voor zorginstellingen in Nederland – staan complimenten over de binnentuin, eigen wasserij, de maaltijden, het restaurant en de vele leuke activiteiten binnen Sonnehove.

‘Gastvrijheidszorg met sterren’ is een waarderingssysteem voor de kwaliteit van de gastvrijheidszorg in zorginstellingen. Het is een initiatief van onder andere het LOC en het Koksgilde Nederland met als doel verbetering van de levenskwaliteit van cliënten door het stimuleren van goede gastvrije zorg. Zo worden zorginstellingen beoordeeld op onder meer beleid, eten en drinken, ambiance en gastvrijheid. Dit jaar deden ruim 230 zorgaanbieders mee in diverse categorieën.

Voordelen Sonnehove
In de Sterrengids Gastvrijheidszorg staan de diverse voordelen van Sonnehove benoemd. Zo worden veel mooie activiteiten in het restaurant georganiseerd onder het motto ‘Wie doet, ontmoet’. Bovendien is ‘eten in Sonnehove altijd een feestje’. De gasten zijn vooral tevreden over de variatie en de smaak van de maaltijden. Verder worden in de gids de ambiance, de royale appartementen, de brede met daglicht overgoten gangen, het kleinschalig wonen voor cliënten met dementie en de eigen wasserij geroemd.

Speerpunt gastvrijheid
Gastvrijheid is een speerpunt binnen Savant Zorg. “Wij vinden het belangrijk dat cliënten zich heel prettig en veilig voelen in onze organisatie”, vertelt Antoinette Lammers, Teammanager Diensten De Lisse en Sonnehove. “Met de deelname aan ‘Gastvrijheidszorg met sterren’ heeft Savant Zorg kunnen laten zien wat gastvrijheid is. Dat zit ook in de genen van onze medewerkers en vrijwilligers. Er is vorig jaar zelfs een project Gastvrijheid in het leven geroepen om het nog meer aandacht te geven. En daarin is al flink geïnvesteerd. Zo hebben medewerkers Facilitaire Dienst in alle Savantlocaties een cursus Gastvrijheid gevolgd: hoe gaan zij om met gastvrijheid, hoe gastvrij zijn zij naar cliënten toe en wat kan er worden verbeterd? Maar ook: hoe kunnen we onze cliënten een warm welkom bieden? De komende tijd willen we dit verbreden naar onze zorgmedewerkers. Savant Zorg streeft immers naar vijf sterren, de maximale score. En met de positieve, gedreven inzet van onze medewerkers en vrijwilligers is dit zeker haalbaar.”