Savant voortvarend op het gebied van zorgtechnologie

‘Robot Tessa past goed bij cliënten die hun dagelijkse taken zo nu en dan vergeten’

Savant Zorg is vol ambitie als het gaat om technologische ontwikkelingen. Zo willen we een regionale expert zijn in zorgtechnologie voor ouderen én kennispartner en adviseur op het gebied van preventie, dementie en zorgtechnologie. Nieuwe technieken kunnen immers het welzijn van cliënten verhogen en de werkdruk bij medewerkers verlagen. Savant werkte daarom al met diverse zorgtechnologieën zoals de zeehondrobot Paro, Tovertafels en dwaaldetectie. Ook robot Tessa wordt als onderdeel van de werkplaats ‘Zinvolle robotica in de zorg’ door Savant getest in de praktijk.

‘Hallo Ciska, hoe gaat het met u? Was de banaan lekker? Het is half twee, tijd om naar de knutselclub te gaan!’, zegt een zachte vrouwenstem. Deze reminder komt dit keer niet van een verzorgende of mantelzorger, maar uit de mond van het sociaal robotje Tessa. Zij is een dertig centimeter hoog eivormig olijk dametje met knipperende oranje oogjes, een donkerblauw stoffen jasje en gele haarband met strik. Bovenop prijkt een vrolijk bosje plastic bloemetjes.

Eerste ervaringen met sociaal robotje Tessa
Mevrouw Ciska Bartels woont zelfstandig op de eerste verdieping van woonzorgcentrum Savant Rivierenhof en heeft Tessa een week in huis. Elke dag spreekt het robotje haar op gezette tijden aan. Zo herinnert Tessa mevrouw Bartels  aan haar dagelijkse taken en geplande activiteiten. Mevrouw Bartels test samen met haar dochter Marja van Zwol en wijkverpleegkundige Jolanda Brands of Tessa doet wat ze belooft: ouderen activeren, contact leggen en structuur brengen in de dag zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.

Mantelzorgers van groot belang
“Mevrouw Bartels is een van de vier cliënten in de wijkzorg die meedoet aan deze pilot van de werkplaats ‘Zinvolle robotica in de zorg’”, vertelt Jolanda Brands. “Het is essentieel dat de mantelzorgers, zoals familieleden bij Tessa worden betrokken. Het robotje wordt namelijk aangestuurd via wifi en een app op de mobiele telefoon. Met deze app programmeren de mantelzorgers de opdrachten die Tessa op bepaalde momenten zegt als geheugensteun voor de cliënt. Zij kennen de dagstructuur van de cliënt immers het beste. Wij als professionals ondersteunen hen hierbij.”

Kritisch kijken
Volgens Jolanda moet je kritisch kijken bij welke cliënt Tessa past. “Eigenlijk is mevrouw Bartels al te ver in haar dementie. Zij vindt de robot weliswaar superleuk, alleen reageert ze niet voldoende op de opdrachten.” Dochter Marja van Zwol beaamt dit. “Het is jammer dat Tessa een jaar te laat op bezoek is gekomen, want mijn moeder geniet écht van het robotje. Ik heb Tessa vanuit thuis via de app op vaste dagen en tijden geprogrammeerd wanneer mijn moeder bijvoorbeeld haar medicijnen moet nemen, uit eten gaat in het restaurant en meedoet aan activiteiten. Ook heb ik leuke contactmomenten ingegeven als ‘Zwaai een keer naar mij!’. Ik merk dat ik mijn moeder dan wel moet stimuleren om te reageren.”

Water geven
Marja en Jolanda geven hun eerste ervaringen door aan de fabrikant, zodat Tessa en de app kunnen worden verbeterd. “Tessa vinden wij vooral geschikt voor ouderen die een beetje vergeetachtig zijn in hun dagelijkse taken. Bovendien moeten mantelzorgers goed kunnen omgaan met de app en de mobiel. Ook kunnen de bloemetjes beter worden vervangen door een hoedje. Vooral licht dementerende cliënten zijn namelijk geneigd om deze water te geven en dat kan volgens ons niet de bedoeling zijn. Daarnaast praat Tessa nog te snel voor ouderen. Als dat allemaal kan worden aangepast, zou het robotje voor een aantal cliënten een mooi hulpmiddel zijn om langer zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen.”

Via de mobiele telefoon sturen wijkverpleegkundige Jolanda Brands (links) en Marja van Zwol (rechts) de robot Tessa aan. Rechts vooraan staat robot Tessa.