Binnen Savant Zorg wordt sinds kort gewerkt met Acute Avondzorg (AAZ): een extra avonddienst die de druk op wijkteams helpt verlichten. Deze dienst is bedoeld om snel inzetbaar te zijn bij alarmeringen in de avonduren, en wordt momenteel als pilot ingezet. De eerste ervaringen zijn positief en de dienst wordt uitgebreid naar vier avonden per week.
“Dit concept bestaat al in de middag, maar de avondvariant is nieuw,” vertelt Patricia van Maaren, adviseur capaciteitsmanagement (rechts op de foto). “Het gaat erom dat één verzorgende of verpleegkundige een soort van vliegende keep is voor alarmeringen van 18:00 tot 22:30 uur in de wijkzorg.“
“Je wordt voor maximaal 50 procent ingepland voor planbare zorg, bijvoorbeeld om in te vallen voor een zieke collega. De rest van de dienst ben je bereikbaar: als er ergens een incident is, ga je daarheen en kun je je collega ontlasten die anders achter gaat lopen op de planning. Je krijgt je volledige uren betaald, ook als je geen alarmmelding hebt. Voor deze dienst zetten we collega’s in met minimaal niveau 3, omdat niveau 2 niet alle handelingen mag uitvoeren. Maar juist dankzij deze constructie kunnen we medewerkers op niveau 2 wél vaker inzetten voor planbare zorg.”
Rust en verlichting bieden
Verzorgende Maria Adriaans (links op de foto) werkt regelmatig op de AAZ-dienst. “Ik vind het leuk, omdat je nooit precies weet wat de avond brengt en je steeds op andere plekken komt. En ik werk in de flexpool, dus ik ken al veel mensen. Daarnaast kun je echt iets voor je collega’s betekenen, bijvoorbeeld bij een valincident.”
Ook verpleegkundige Susan de Groot draait de dienst af en toe, en heeft zelf ook meegemaakt hoe prettig het is om extra hulp achter de hand te hebben. “Als er iets onverwachts gebeurt, is het fijn dat je iemand kunt bellen. Dat voorkomt dat je te veel achter raakt op je planning.”
In de praktijk zijn er tot nu toe niet veel alarmeringen geweest. “Het is vrij rustig geweest,” zegt Susan. “Ik heb onlangs één valincident gehad,” vult Maria aan. “Toen ik bij die collega aankwam, hebben we samen de cliënt overeind geholpen. Daarna heb ik nog een paar cliënten van haar overgenomen, zodat zij haar route kon bijwerken. Dat gaf haar rust. Het is fijn om dat te kunnen bieden.”
De Acute Avondzorg biedt medewerkers extra ondersteuning en helpt de druk op de wijkteams te verlagen. De pilot is veelbelovend en wordt de komende tijd verder uitgebreid. Zo draagt deze dienst bij aan een efficiëntere en rustiger georganiseerde zorg in de avonduren.