Het kennen van wensen en behoeften

Body

Goede zorg sluit aan bij wat iemand nodig heeft en wenst, en draagt bij aan een goede kwaliteit van leven. Daarom begint zorg altijd met een goed gesprek waar niet alleen naar de zorgvraag, maar naar het hele plaatje wordt gekeken. Dit gesprek is geen eenmalig moment, maar blijft terugkomen in het contact met de zorgvrager.

Tekst

Het samenzorg-gesprek

Binnen het project Welbevinden wordt het huidige aanbod van welzijns- en dagactiviteiten omgevormd tot een meer individueel, vraaggestuurd en belevingsgericht aanbod. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de samenzorg-gesprekken, waarin bewoners bespreken wat voor hen belangrijk is in het leven en hoe hun dag- en weekindeling daarop kan aansluiten. Het uitgangspunt is dat de structuur en dagindeling van thuis zoveel mogelijk behouden blijft wanneer een cliënt bij Savant komt wonen.

Om deze gesprekken te voeren, zijn in 2024 drie nieuwe medewerkers gestart. Dit jaar wordt het samenzorg-gesprek verder geïmplementeerd, met als doel dat eind 2025 op alle locaties deze gesprekken structureel gevoerd worden. Om dit te realiseren, worden de interne trainers van de schijf van vijf opgeleid in het voeren van deze gesprekken waarna zij dit verder kunnen uitrollen op de locaties. Daarnaast wordt samen met de medisch behandelaren onderzocht of multidisciplinaire overleggen op maat kunnen worden aangeboden via het samenzorg-gesprek.

Tekst

“Ik ben me ervan bewust dat ik soms te behulpzaam wil zijn.”

Schijf van vijf 
Linker kolom

In de toekomst zullen er steeds meer mensen zijn die zorg nodig hebben, terwijl er niet meer zorgverleners bijkomen. Dit betekent dat we de zorg anders moeten organiseren. Eén van de manieren om dit te doen, is door te kijken wat mensen zelf nog kunnen, eventueel met behulp van hulpmiddelen, mantelzorgers en hun netwerk. Het gesprek hierover kan lastig zijn. De schijf van vijf helpt om dat gesprek op een goede manier te voeren. Het is een methode die door alle zorgorganisaties in de regio wordt (of zal worden) gebruikt.

In 2024 hebben 220 medewerkers uit de wijkteams de Schijf van vijf-training gevolgd. Deze training richt zich vooral op gesprekstechnieken. Verzorgende Houda El-Bouarfaoui deelt haar ervaringen over de waarde van deze technieken en de training.

 

Lees hier het interview

Rechter kolom
Verzorgende Houda met bewoners

 

 

Tekst
Divider
Linker kolom
Schijf van vijf infographic
Rechter kolom

 

Vervolgtrainingen

In 2025 zullen interne trainers de vervolgtrainingen Schijf van vijf voor medewerkers verzorgen. Daarnaast wordt er zowel regionaal als intern onderzocht hoe de schijf van vijf verder geborgd kan worden. Het VVT-platform maakt regionaal al stappen om ook mantelzorgers, vrijwilligers en behandelaren bij de schijf van vijf te betrekken.

 

Bekijk de schijf van vijf

Tekst

Cliënttevredenheidsonderzoeken


Opvallend is dat de scores, zowel intra- als extramuraal, ten opzichte van voorgaande jaren zijn gestegen of gelijk gebleven. Dit resultaat is bijzonder gezien de toenemende complexiteit van de zorgvraag, de groeiende kritische houding van cliënten en hun familieleden, én de aanhoudende tekorten onder zorgmedewerkers.
 
Wat extra in het oog springt, is dat de recente veranderingen in de zorgaanpak – zoals de inzet van de schijf van vijf, waarbij eerst wordt onderzocht wat een cliënt en/of familie zelf kan blijven doen – geen negatieve invloed lijken te hebben op de tevredenheid van cliënten en hun naasten. Integendeel, deze aanpak heeft mogelijk bijgedragen aan het behoud van de hoge waardering, doordat het zelfstandigheid stimuleert en betrokkenheid vergroot.
 
Deze resultaten benadrukken niet alleen de kwaliteit van de geboden zorg, maar ook de veerkracht en professionaliteit van zorgteams in uitdagende tijden.

 

Gegevens uit cliënttevredenheidsonderzoeken Intramuraal 2024 (door cliënt en vertegenwoordigers)

OnderwerpScores cliënttevredenheidsonderzoek intramuraal 
(verzorgingshuis, somatisch verpleeghuiszorg, 
VPT geclusterd) 2024
Maken van afspraken7,9
Kwaliteit verpleging, verzorging of behandeling8,1
Omgang medewerkers met cliënt en naaste8,3
Passende zorg7,8
Gehoord voelen8,0
Gebouw, voorzieningen en omgeving8,2
Totaalscore8,0

 

Tekst
OnderwerpScores cliënttevredenheidsonderzoek extramuraal 
(wijkverpleging) 2024
Algemene ervaring gezondheid6,1
Algemene ervaring kwaliteit van leven6,7
Zorg van vast team8,4
Op tijd komen8,5
Passende zorg8,9
Past de zorg bij de manier van leven8,8
Behandelen met aandacht9,2
Op het gemak voelen9,2
Vertrouwen in deskundigheid9,1
In de gaten houden gezondheid9,1
Beter omgaan met ziekte/ aandoening8,6
Kunt u op een schaal van 0 tot 10 aangeven hoe groot de kans 
is dat u ons zult aanbevelen?
8,9