Een warm welkom voor nieuwe collega’s van Savant
Hoe zorgen we dat nieuwe medewerkers zich welkom en thuis voelen binnen Savant? Niet alleen binnen hun eigen team, maar ook binnen de organisatie zelf?
Nienke Pijpers en Martine Weekamp bedachten een plan voor de onboarding van nieuwe collega’s. Een maandelijkse introductiebijeenkomst voor alle nieuwe medewerkers is daar een onderdeel van. “Daar maken we echt een feestje van, met oprechte aandacht voor elkaar.”
Als je start in een nieuwe baan, komt er vaak veel tegelijkertijd op je af. Je leert je team kennen, je cliënten, de werkwijze van de organisatie. Bij Savant werken ruim 1.700 medewerkers en 700 vrijwilligers op acht woonzorgcentra, in de thuiszorg en op het centrale kantoor ’t Trefpunt.
Die aantallen kunnen je wat duizelen als je nieuw binnenkomt bij ons. Want wie doet wat, waar kun je terecht met vragen over bijvoorbeeld personeelszaken? Maar ook: Savant werkt met Rijnlands organiseren, wat betekent dat voor jouw werk?
Goede start
Omdat ze iedereen een goede start gunnen, gingen Nienke Pijpers, adviseur recruitment, en Martine Weekamp, wijkverpleegkundige Savant-breed, aan de slag met een onboarding-traject. “Hoe fijn is het als je als nieuwe medewerker een warm welkom krijgt binnen de hele organisatie”, zegt Martine. “Dat je niet hoeft te zwemmen om de weg te vinden.”

Een onderdeel daarvan is de maandelijkse introductiebijeenkomst voor alle nieuwe medewerkers van Savant. Die vindt plaats in Savant ’t Trefpunt in Helmond, waar de centrale diensten van Savant zijn gehuisvest. Martine: “Zo weet je die collega’s in de toekomst ook makkelijker te vinden.”
“Sinds we werken met het Rijnlands organiseren, is er geen managementlaag meer die alles voor je beslist”, legt Martine uit. “De verantwoordelijkheid voor de zorg ligt echt bij het team zelf. Je collega’s helpen je daarmee op weg. Bij Savant zijn we allemaal mensen-mensen die elkaar vooruit willen helpen.”
De introductiebijeenkomst geeft nieuwe medewerkers nog wat meer houvast. Martine. “Er is geen manager meer die je de weg wijst, maar er zijn wel andere mensen die je kunnen helpen, zoals de teamcoach, roosterregisseurs en de verbinders die op elke locatie zitten. Dat laten we ook allemaal zien op de introductiebijeenkomst.”
De introductiebijeenkomst is Rijnlands georganiseerd, vertelt Nienke. “We organiseren het vanuit ons vakmanschap en eigenaarschap en zoeken de verbinding met elkaar. Dat zijn drie belangrijke onderdelen van Rijnlands organiseren. En na elke bijeenkomst passen we wel iets aan, om het nog beter te maken.”
De bijeenkomst is zowel praktisch als sociaal van aard: collega’s van de personeelsadministratie zijn aanwezig om vragen over bijvoorbeeld verlof, ziekte en trainingen te beantwoorden. En de collega’s van I&A helpen met het instellen van telefoons en inlogcodes voor bijvoorbeeld Savantplein en de webmail.
Bij elke bijeenkomst sluit ook iemand van de directie van Savant aan. “Zij vertellen een eerlijk verhaal over de uitdagingen waar de zorg op dit moment mee te maken heeft. En over hoe we dat bij Savant aanpakken”, zegt Nienke. Het Rijnlands werken wordt natuurlijk ook uitgelegd. “De meeste nieuwe collega’s zijn al een paar weken aan het werk als de introductiebijeenkomst is. We vragen ze dan ook naar hun ervaringen tot dan toe met het Rijnlands werken.”



De twee projectleiders vinden het een cadeautje om de introductiebijeenkomsten te mogen organiseren. “We maken er een feestje van voor onze nieuwe collega’s. Het ziet er gezellig uit, ze krijgen een goodiebag en we sluiten af met een lekkere lunch”, zegt Nienke.
“Maar er is ook oprechte aandacht voor elkaar’, vult Martine aan. Nienke: “Het gaat niet alleen maar over zenden wat je van Savant kunt verwachten, de nieuwe medewerkers mogen ook hun zegje doen. We laten ze in kleine groepjes nadenken en praten over wat werkgeluk voor hen is. Het mooie is dat dat meteen een band schept, of je nou kwaliteitsverpleegkundige bent, verzorgende of controller. Iedereen is nieuw, maar iedereen wil iets betekenen voor die cliënt.”
Wat Nienke en Martine vooral hopen voor elkaar te krijgen, is dat nieuwe medewerkers de verbinding gaan opzoeken. Niet alleen met de leden van hun eigen team, maar ook daarbuiten. Nienke besluit: “Als we het voor elkaar krijgen dat mensen elkaar weten te vinden over de grenzen van hun teams heen, zijn dat de kleine succesmomentjes waar we het voor doen!”
En verder
Nienke en Martine werken naast de introductiebijeenkomsten verder aan het inwerkprogramma voor nieuwe medewerkers. Er moeten vaste contactmomenten komen om in te checken bij de nieuwe collega: hoe gaat het met je, heb je nog iets nodig? Dat gebeurt in principe binnen het team, of door de teamcoach. Ook het buddysysteem, waarin je gekoppeld wordt aan een collega, kan nog beter georganiseerd worden. Genoeg plannen dus voor een nog zachtere landing voor nieuwe Savant-medewerkers.