Bestuurder Jan Joris Heling: “Zeer trots op positieve bekendheid Savant Zorg”

Savant onderzocht beeld zorgorganisatie onder inwoners en relaties

De vraag naar zorg verandert, mede als gevolg van de trends en ontwikkelingen in de ouderenzorg. Iedere zorgvrager heeft eigen wensen en is op zoek naar passende zorg op maat. Om een idee te krijgen van de bekendheid en het beeld dat inwoners hebben van zorgorganisatie Savant Zorg is afgelopen najaar een onderzoek onder honderden inwoners uit de regio gehouden door Blick Marktonderzoek. Door bureau Markteffect zijn de samenwerkingspartners van de grote, regionale zorgorganisatie ondervraagd. Uit beide onderzoeken komt eenduidig nieuws: Savant heeft een goede bekendheid en reputatie.

onderzoek imago reputatie beeld ervaring

“Aan de vooravond van mijn vertrek kan ik met grote trots zeggen dat de medewerkers en vrijwilligers van Savant Zorg een passend aanbod hebben neergezet”, aldus bestuurder Jan Joris Heling.

Mensen die op zoek zijn naar zorg wegen diverse opties af, vinden het belangrijk wat anderen vinden en kiezen uiteindelijk wat het beste bij hen past. De voorkeur gaat uit naar zorgorganisaties die goed bekend staan. Voor zorgorganisaties is voor dat positieve beeld een goede samenwerking met partners, zoals huisartsen, ziekenhuizen, woningcorporaties, gemeentes en verzekeraars, essentieel.

Ervaringen delen
Uit het onderzoek dat is gehouden onder inwoners van de gemeenten Helmond, Deurne, Asten, Someren, Geldrop-Mierlo, Laarbeek en Gemert-Bakel komt naar voren dat maar liefst 83% van alle inwoners Savant Zorg kent. Dat is vooral te danken aan de ervaringen die mensen delen, zowel van cliënten als medewerkers als vrijwilligers. Ook het imago is gemeten. Bij de inwoners die Savant inhoudelijk kennen én bij de geïnterviewde samenwerkingspartners staat Savant heel positief bekend. Men kent diverse diensten van Savant variërend van de zorg thuis, wonen met zorg en service tot aan de zorg in het verpleeghuis. Deze diensten en de samenwerking met Savant worden positief beoordeeld. Daarnaast vindt men de waarden ‘respectvol, betrokken, betrouwbaar’ goed passen bij Savant. Als verbeterpunt komt naar voren dat Savant meer mag laten zien wie ze is en waar ze voor staat.

Inzet medewerkers en vrijwilligers gewaardeerd
Beide onderzoeken bevestigen dat het persoonlijke contact en ervaringen essentieel zijn voor het beeld dat mensen van een zorgorganisatie vormen. Dat kunnen ervaringen zijn van cliënten of hun naasten, maar ook ervaringen van medewerkers of vrijwilligers. Jan Joris Heling, de bestuurder van Savant Zorg die per 1 maart het stokje overdraagt aan de nieuwe bestuurder; “Aan de vooravond van mijn afscheid kan ik, mede op basis van de resultaten van deze onderzoeken, met grote trots zeggen dat we samen een passend aanbod hebben neergezet. De kwaliteit van onze zorg spreekt aan en wordt beloond met een mooie waardering. Dat is tevens gebleken uit een recente raadpleging onder onze cliënten, waar Savant met een 8,5 als gemiddeld rapportcijfer is beoordeeld.”